Spelen, Leren en Bewegen
Vragen
Contact
Kopen
Ondersteuning
wat is DSS?
dansmat | gebruik | ervaringen

nieuws
records
meer....

 

DenkStapSprong is een educatief computerspel dat draait op een gewone PC, met een verschil: het maakt gebruik van een "dansmat" om de acties van de speler te registreren. In dit spel, vooral gericht op kinderen van ongeveer 6 tot 16, kun je heel diverse vakken zoals taal, rekenen of topografie oefenen, terwijl je ondertussen met je hele lichaam moet bewegen. Je kunt in je eentje spelen of, veel uitdagender, via een netwerkverbinding tegen anderen.

Het spel heet "DenkStapSprong", maar is eigenlijk een soort hordelopen. Als speler sta je op een "dansmat" en door snel heen en weer te stappen laat je een poppetje op het scherm rennen.

Als je op de pijl naar links of de pijl naar rechts stapt, begint het poppetje met lopen. Elke stap op een pijl naar links of rechts geeft een nieuwe impuls aan het poppetje, dus hoe sneller je heen en weer stapt, hoe sneller het poppetje rent. Als je geen "impulsen" meer geeft, vertraagt het poppetje en staat uiteindelijk stil.

Wanneer het poppetje op een bepaalde afstand van een horde is aangekomen, verschijnt er een vraag in beeld. Vragen bestaan uit tekst met mogelijke antwoorden in tekst, en eventueel een plaatje dat de vraag ondersteunt. Aan het begin van het spel kiest de speler de lengte van de race (aantal vragen) en over welk onderwerp de vragen moeten gaan.

De speler moet de vraag beantwoorden door op de juiste pijl op de dansmat te trappen, voordat het poppetje bij de horde is aangekomen. Als het poppetje over de horde gaat, kijkt het systeem of de speler de vraag beantwoord heeft en of hij hem goed beantwoord heeft. Zo ja, dan gaat het poppetje soepel over de horde heen, zo nee, dan valt het poppetje na de horde op de grond en verliest zo kostbare seconden in de race. Het goede antwoord komt centraal in beeld te staan.

Als de speler alle hordes heeft gehad, komt hij bij het finish doek. Daarna ziet hij het totale resultaat (eindtijd, hoeveel vragen goed, rangorde, records). Het spel kan in je eentje gespeeld worden, waarbij je dus kunt proberen je eigen tijd of aantal goede antwoorden te verbeteren, of, via een netwerk (internet of directe netwerkverbinding) tegen spelers op andere PC’s. In dat geval zie je ook de andere speler(s) in beeld.

Elke speler speelt op zijn eigen PC, en heeft zijn eigen vragen en racelengte, zodat er een soort handicapsysteem mogelijk is: betere spelers moeten vragen over een moeilijker onderwerp beantwoorden, of meer vragen, om te winnen van mindere spelers.

Van elke race worden ook de resultaten vastgelegd, zodat leerkrachten bijvoorbeeld kunnen zien met welke soort vragen een leerling problemen heeft.

Het bovenstaande geeft een globaal beeld van DenkStapSprong. Mocht je specifieke vragen hebben, kijk dan hier of aarzel niet om contact met ons op te nemen!

 
 
  © 2010 Gee!Design. All rights reserved.