DenkStapSprong kan gebruikt worden voor het "automatiseren"
van allerlei soorten kennis. Daarnaast is het gewoon leuk om te
doen, en door de beweging ook nog eens gezond.
De software kan in principe gebruikt worden als
ondersteuning bij elke leermethode, als de vragen maar zodanig geformuleerd
worden zodat er twee mogelijke antwoorden zijn. Dit is vaak eenvoudig
te bereiken.
Per dansmat is steeds maar één
speler tegelijk bezig. Een typische "racelengte" is 10
vragen en duurt een paar minuten. (De racelengte is overigens eenvoudig
via menu's aan te passen.) In de praktijk blijkt, dat als je een
groepje van 3 kinderen afwisselend laat spelen, de twee "niet-actieve"
spelers ook betrokken zijn bij het gebeuren.
Opstelling
Om het spel te kunnen draaien hebt u een PC nodig
met Win98, Win98SE, WinME, Win 2000/XP of Windows Vista, met een
USB uitgang. (Windows 7 is nog niet getest, maar we verwachten daar
geen problemen). Daarnaast moet de PC beschikken over een grafische
kaart met “hardware acceleration”, wat bij recentere
PC’s altijd het geval is. Om meerdere spelers (2 of 3) direct
tegen elkaar te laten spelen, heb je voor elke speler een aparte
PC (met dansmat en software) nodig. De PC's dienen dan via een netwerkverbinding
met elkaar verbonden zijn.
Doordat elke speler op een eigen PC speelt, is
het mogelijk dat de ene speler vragen over bijvoorbeeld "Topografie
Groningen" beantwoordt, terwijl de andere speler in dezelfde
race vragen over tafels van vermenigvuldiging beantwoordt. Het is
zelfs mogelijk om de racelengte voor de ene speler op bijvoorbeeld
tien vragen te zetten, tegen acht of twaalf voor de ander. Dit maakt
een "handicap"-systeem mogelijk waarin oudere, slimmere
of snellere kinderen op een gelijkwaardige manier tegen anderen
spelen.
|
Het gebruik
van een beamer of groot scherm is wel handig, maar zeker niet
noodzakelijk (ook een laptopscherm blijkt goed te werken).
Mocht het geluid van het spel als hinderlijk
worden ervaren in de ruimte waarin het gespeeld wordt, dan
kan men ervoor kiezen om zonder geluid te spelen, of de spelers
een koptelefoon
met verlengsnoer te laten dragen. |
We raden sowieso aan, om de opstelling niet in
een klas maar liever in een hal, speellokaal of andere open ruimte
neer te zetten: je hebt toch enige ruimte nodig, en de spelers maken
zelf ook geluid.
|